Lecţia de strategie: IZOLAREA UNEI FIGURI ADVERSE


Autor: 

ing. Nicolae Doroftei

Continuăm, în această ediţie, cu o nouă lecţie de strategie şahistă.
Unul din procedeele strategice tipice este izolarea unei figuri adverse. Numeroase exemple de acest fel găsim în creaţia fostului campion mondial Jose Raul Capablanca (foto). În cartea sa „Bazele jocului de şah”, Capablanca scrie: „Maestrul se străduieşte adesea, în timpul unei partide, să îndepărteze una din figurile adverse din zona în care se desfăşoară lupta. Un cal sau un nebun ies din joc, fiind izolaţi. Din acest moment se poate trage concluzia că poziţia este câştigată, deoarece partea adversă joacă, practic, cu o figură în minus.”

Capablanca denumeşte acest procedeu „izolarea unei figuri de teatrul operaţiunilor de luptă”.
El a fost printre primii care au perfecţionat metoda realizării avantajului obţinut prin acest procedeu.
Metoda constă în desfăşurarea operaţiunilor decisive pe flancul opus, mai precis pe acea parte unde cel care a izolat figura adversă are superioritate de forţe. De obicei se izolează o figură uşoară (cel mai adesea un nebun).
Să urmărim punerea în practică a metodei în partida Winter - Capablanca, Hastings 1919. Comentariile din ghilimele aparţin fostului campion mondial.

(1) Winter, William - Capablanca, Jose Raul [C49]
Hastings Victory Congress, 1919

1.e4 e5 2.Cf3 Cc6 3.Cc3 Cf6 4.Nb5 Nb4 5.0–0 0–0 6.Nxc6 dxc6 7.d3 După 7.Cxe5 Te8 negrul îşi recâştigă uşor pionul. 7...Nd6 8.Ng5?! Începutul unui plan greşit. „Această mutare nu corespunde categoric, naturii variantei. Planul strategic normal constă în mutarea h2-h3, urmată de g2-g4 şi de translarea calului din c3 în f5 prin manevra Cc3-e2-g3-f5 sau Cc3-d1–e3-f5. Apoi, dacă este posibil, al doilea cal ajunge la h4, g3 sau e3, în funcţie de particularităţile poziţiei. Regele alb rămâne la g1, dar poate ajunge şi la g2 sau la h1 (cel mai adesea). După toate acestea, în cele mai multe cazuri urmează f2-f4, care este şi semnalul de atac. Uneori acest atac are aspectul unui atac direct la rege, alteori este calea de a obţine avantaj poziţional în fi nal, după schimbul majorităţii fi gurilor.” 8...h6 9.Nh4 c5 „Pentru a împiedica d3-d4 şi pentru a-l provoca pe alb să joace Cd5, care se va dovedi şi greşeala decisivă” 10.Cd5? (vezi diagrama 1)
Corect era 10.Cd2, cu poziţie egală. 10...g5! 11.Cxf6+ „Acum partida albului este pierdută. El nu poate juca 11.Cxg5, deoarece după 11...Cxd5! pierde o figură.” 11...Dxf6 12.Ng3 Ng4 13.h3 Nxf3 14.Dxf3 Era mai bine pentru alb să păstreze damele. 14...Dxf3 15.gxf3 f6 (vezi diagrama 2)
„Este suficient să arunci o privire asupra tablei pentru a constata că practic albul joacă fără un nebun. Acum negrul îşi foloseşte întreaga energie pentru a acţiona pe flancul damei şi cum pe acest flanc el are o figură în plus, rezultatul luptei nu poate fi pus la îndoială. Finalul partidei arată cât de simplu este câştigul în astfel de cazuri.” 16.Rg2 a5 Străduindu-se să deschidă coloanele pe flancul damei. 17.a4 Rf7 18.Th1 Re6 19.h4 Tfb8 „Negrul nu dă nicio atenţie flancului regelui deoarece pe acel flanc albul nu poate crea nicio ameninţare.” 20.hxg5 hxg5 21.b3 c6 22.Ta2 b5 23.Tha1 c4! 24.axb5 „La 24.dxc4 bxc4 25.bxc4 urmează 25...Tb4 şi apoi Tab8 şi Txc4, recuperând pionul cu avantaj.” 24...cxb3 25.cxb3 Greşit este 25.Txa5?, din cauza 25...Txa5 26.Txa5 b2 şi pionul se transformă. 25...Txb5 26.Ta4 Txb3 27.d4 Tb5 28.Tc4 Tb4 29.Txc6 Txd4 Albul cedează. 0–1

Categorie: