Lectura şi scrierea creativă - Cercul pedagogic al profesorilor de Limba şi Literatura Română din zona Sfântu-Gheorghe

Profesorul de Limba şi Literatura Română are menirea de a asigura înţelegerea raţională a faptelor de limbă şi a coerenţei lor structurale, pornind de la mecanismele esenţiale de generare a mesajului în comunicarea orală şi scrisă sau dobândirea unor competenţe cognitive culturale formate preponderent prin lectură, ca abilitate de viaţă. De aceea subiectul rămâne inepuizabil, iar perspectivele şi mijloacele moderne sunt variate pentru a le permite celor mai creativi dascăli să experimenteze şi să construiască metode în favoarea elevilor.
În acest sens, profesorii de Limba şi Literatura Română din zona Sfântu-Gheorghe au avut ocazia să înveţe lucruri interesante despre scrierea creativă la Cercul pedagogic, desfăşurat pe 11 martie 2020, la Şcoala Gimnazială „Varadi Jozsef” din municipiul reşedinţă de judeţ, gazdă fiindu-ne inspectorul şcolar de specialitate, prof. Maria Pandele, directorul adjunct al instituţiei de învăţământ, prof. Alis Pop, împreună cu prof. Mona Petho. Activitatea metodică a avut aparent aspectul unei ore de Limba şi Literatura Română, doar că, de această dată, nu elevii din bănci erau atenţi la doamna profesoară, ci cadrele didactice de specialitate se bucurau de jovialitatea, priceperea şi fascinaţia cu care ne vorbea prof. Alis Pop. Exerciţiul de captare a atenţiei a constat în lectura Poveştii persoanei care vorbeşte folosind doar cuvinte ce încep cu litera „P”, iar apoi un asalt de idei, cu privire la activitatea didactică, după exemplul din poveste.
Doar că adevărata Poveste urma a ne fi dezvăluită în minutele următoare, cea a „echipei inimoase cu chef de scris şi talent la povestit!”, din pagina https://rocreativ.webnode.ro. Prof. Alis Pop a creat un website dedicat bucuriei de a scrie şi realizează alături de elevii săi diverse proiecte şi ateliere de lectură, pe care le începe la ore şi le continuă, cu cei pasionaţi, în mediul on-line. Îndemnul vine astfel:

„De ce să scrii?
1) Pentru a te exprima.
Împărtăşeşte tot ce este mai bun în tine. Extrage ce este esenţial dintr-o conversaţie. Exprimă-ţi în scris sentimente secrete prin intermediul unui limbaj care nu se potriveşte într-o conversaţie politicoasă. Arată viziunea ta personală asupra lumii, care este unică.
2) Pentru a te distra.
A scrie este o provocare, o aventură. Când eşti în focul creaţiei te vei simţi absorbit. Scrie pentru a adaugă culoare, exuberanţă, zilelor tale.
3) Pentru a-ţi ţine companie.
Nu te vei simţi niciodată singur atât timp cât poţi să scrii. Scrierea este o conversaţie cu tine însuţi, cu viitorii tăi cititori, cu cărţile care te-au inspirat. Poţi crea personaje care devin pentru moment reale în imaginaţia ta.
4) Pentru a „trăi” viaţa altora.
În viaţa reală ne lovim de multe limite. În scriere poţi fi oricine sau orice doreşti. Poţi încerca să devii o altă persoană pentru o vreme, te poţi muta într-un alt loc ori în alt timp.
5) Pentru a stârni emoţie.
Oferă altora ceea ce scrii ca pe un dar. Ceea ce scrii îi poate mişca pe cititori, le poate trezi emoţii intense. Aşa că, ţine-i conectaţi astfel încât să dea pagina mai departe cu multă curiozitate. Le poţi face viaţa cititorilor tăi mai bogată, mai frumoasă”.

Proiectele derulate în acest an şcolar sau în anul şcolar precedent, în scrierea cărora s-au implicat elevii claselor V-VIII, vorbesc despre „Povestea pupezei”, „Strada mea”, „Animalul meu preferat”, urmând ca elevii să scrie despre „Cea mai frumoasă excursie…” sau despre „O întâmplare la muzeu”, subiecte ce pregătesc absolvenţii claselor a VIII-a pentru examenul de Evaluare Naţională.
Şi intervenţia inspectorului şcolar Maria Pandele a fost la fel de emoţionantă şi plină de suflet, prin aprecierile făcute mai tinerelor colege, pe care a avut ocazia să le vadă la catedră, la orele de inspecţie efectuate. Performanţele profesorului de română sunt cu atât mai mari aici, într-o zonă bilingvă, în care numeroşi copii nu au altă tangenţă cu Limba Română în afara celor patru ore pe săptămână de la şcoală.
Dragi colege, sunt mândră să vă fiu astăzi alături şi am toată speranţa că putem avea nişte elevi destoinici şi fericiţi de performanţele lor, descoperind o nouă lume, mai bună şi mai tolerantă, prin lectură şi scriere creativă!

Categorie: