Un roi de fluturi negri a „invadat” Muzeul Național de Artă Contemporană din București

Muzeul prezintă o instalație spectaculoasă a mexicanului Carlos Amorales. Mii de fluturi negri s-au „refugiat” în Sala de Marmură din Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC) din București.
Artistul Carlos Amorales a adus în România o parte din lumea lui fantastică și uluitoare. Un spațiu de la MNAC București este dedicat instalației artistice Black Cloud (Nor negru), inspirată din povestea migrației fluturilor monarh. Creația unică adună până la 25.000 de fluturi din hârtie neagră, lucrați manual, inspirați din 30 de specii diferite.
Alăturarea suprarealistă de fluturi și molii, creată între 2007-2018, aduce frumusețea și forța naturii în muzeu, într-o priveliște ce este atât minunată, cât și copleșitoare. Artistul își descrie insectele ca pe o „ciumă”, care se ridică pentru a-l învălui pe privitor.
Instalația a străbătut lumea, fiind expusă anterior în mai multe galerii de artă, magazine și chiar în biserici și tramvaie. Acum se află în București, până pe 1 octombrie. „O mare de fluturi negri invită privitorul să exploreze interacțiunea dintre fantezie și realitate în Sala de Marmură a MNAC București. Black Cloud servește ca o poveste de avertizare, mergând înapoi la revoluția industrială britanică de la mijlocul secolului al XIX-lea. În acea perioadă, arderea cărbunelui a aruncat o umbră sumbră asupra mediului, declanșând un proces de selecție naturală care a favorizat moliile negre din orașe. Înainte de industrializare, moliile de culoare deschisă au prosperat, se camuflau pe copaci și pe pereții curați. Cu toate acestea, funinginea de cărbune, răspândită în nordul Angliei, a dat naștere unui nou soi de molii, întunecate. Pe măsură ce poluarea a scăzut datorită reglementărilor privind aerul curat, forma mai ușoară a moliei a revenit, posibil semnalând dispariția iminentă a moliei întunecate, dezvăluind vulnerabilitatea naturii la impactul industrializării”, aflăm de la MNAC.
„O celebră pildă chineză ne spune că Zhuangzi a adormit și a visat că este un fluture. Când s-a trezit, nu știa dacă era cu adevărat omul care a visat fluturele sau fluturele care acum visează că este bărbat. Pe care ai alege: bărbat sau fluture? Cum funcționează fantezia când ești înconjurat de un nor de fluturi negri? Când te identifici cu un fluture, cum te percepi din exterior?
Fluturele sau molia are o puternică încărcătură simbolică în înțelegerea subiectivității și temerilor noastre: de la efectul de fluture în teoria haosului și reprezentarea tradițională a sufletului sau a strigoilor (striga/molia), la termenul grecesc pentru fluture (psychē).
Norul negru, manifestarea sublimă a monstruozității care ne bântuie pe toți, se joacă în mintea tuturor cu ficțiuni reale, frici, dorințe și locuri interzise. Amorales creează o lume alternativă care se transformă în fiecare spațiu, încurajând noi forme de interpretare. Împreună vom duce propunerea sa mai departe și vom explora performativ norii întunecați de fluturi din fiecare”, se spune în expunerea Muzeului Național de Artă Contemporană.
Din 1998, Carlos Amorales a încropit o colecție digitală de imagini vectoriale care înfățișează diverse elemente precum păsări, păianjeni, copaci și lupi. Intitulate Archivo Líquido (Arhiva lichidă), imaginile sunt preluate din cărți, reviste, descărcate de pe internet, sau din propriile capturi ale artistului, pentru a fi transformate în siluete negre, adesea hibridizate. Black Cloud este efectiv traducerea 3D tangibilă a arhivei, concretizându-și capacitatea de a evoca frica într-o instalație de impact.
De la ideea inițială, inspirată dintr-un vis, artistul mexican Carlos Amorales ne invită să urmărim parcursul unei instalații care a călătorit în jurul lumii și s-a concretizat în aproape 15 ani.
Folosind colecția sa extinsă de imagini digitale, Amorales recreează 36 de soiuri de molii în mii de decupaje de hârtie neagră în mărime naturală. Lipite manual atât de pereți, cât și de tavan, creațiile complicate au transformat spațiile din întreaga lume într-un afișaj uluitor.
„În instalația sa, Amorales îmbrățișează ambiguitatea, estompând granițele dintre frumusețe și minune, bine și rău, seninătate și haos. Opera de artă îndeamnă imaginația să reconcilieze diverse interpretări, apelând la medierea narațiunilor enigmatice. Fluturii de hârtie bântuitori ai lui Carlos Amorales dezvăluie realitatea de rău augur a dispariției lor, evocând un ecosistem dezechilibrat și delicat. Cu aripile înnegrite ca avertisment, Black Cloud ne invită să ne confruntăm cu devastarea crescândă a populațiilor de nevertebrate perturbate de schimbările climatice.
În mijlocul umbrelor a mii de insecte, veți găsi un amestec fascinant de frumusețe și uimire, fantezie și întuneric, seninătate și haos. Black Cloud prezintă sensibilitatea gotică a apreciatului artist mexican Carlos Amorales, în timp ce alura crudă a naturii neîmblânzite își găsește locul între zidurile muzeului”, precizează MNAC.
Expoziția Carlos Amorales. Black Cloud, parte a Bienalei ArtEncounters, „My Rhino is Not a Myth: art science fictions” (Timișoara, 19.05-17.07.2023), poate fi văzută în Sala de Marmură de la parterul muzeului până pe 1 octombrie a.c.

Mai multe despre artist

Carlos Amorales lucrează într-o varietate de medii, inclusiv video, animație, pictură, desen, sculptură și performance. Este un artist multidisciplinar care a studiat la Academia Gerrit Rietveld și la Rijksakademie din Amsterdam. Cele mai ample cercetări ale sale sunt Los Amorales (1996-2001), Liquid Archive (1999-2010), Nuevos Ricos (2004-2009) și o explorare tipografică în legătură cu cinema-ul (2013-prezent).
A participat la rezidențe artistice cu Atelier Calder, Saché, Franța (2012); Mac/Val, Val-de-Marne, Franța (2011) și Smithsonian Artists Research Fellowship, Washington, D.C. (2010).

 
Cosmina Marcela Oltean
(București)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *