Postul Crăciunului este primul post din anul bisericesc și ultimul din anul civil. Anul acesta, Postul Crăciunului începe miercuri, 15 noiembrie. Din rânduielile bisericești aflăm că se lasă sec în seara zilei de 14 noiembrie, însă, când această dată cade miercurea sau vinerea, se lasă sec cu o zi mai înainte. Acest post se încheie pe 24 decembrie. Prin durata lui de 40 de zile, ne amintim de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aștepta să primească cuvintele lui Dumnezeu scrise pe lespezile de piatră ale Tablelor Legii. Astfel, creștinii postind 40 de zile, se învrednicesc să primească pe Cuvântul lui Dumnezeu întrupat și născut din Fecioara Maria.
După rânduiala din pravile, în timpul Postului Crăciunului, miercurea și vinerea nu mâncăm cu untdelemn și nu bem vin. În aceste două zile postim până la ora 15-16, când mâncăm hrană uscată sau legume fierte. Dacă se întâmplă să cadă miercuri și vineri un sfânt care să aibă Doxologie mare, dezlegăm numai la untdelemn și la vin și mâncăm o singură dată în zi. Dacă s-ar întâmpla miercuri sau vineri să cadă un sfânt care are Priveghere, dezlegăm la untdelemn, la vin și la pește. Și dacă se va întâmpla pomenirea sfântului al căruia este hramul Bisericii, miercuri sau vineri, de asemenea mâncăm pește.
Marți și joi nu mâncăm pește, ci numai untdelemn și vin. Dacă se întâmplă să cadă un sfânt marți sau joi, care să aibă Doxologie mare, atunci mâncăm pește.
Biserica a rânduit ca în fiecare sâmbătă și duminică cuprinse între 21 noiembrie (Intrarea Maicii Domnului în Biserică) și 20 decembrie (pomenirea Sfântului Ignatie Teoforul), să avem dezlegare la pește.
Zilele din anul acesta în care avem dezlegare la pește sunt: marți, 21 noiembrie (Intrarea Maicii Domnului în Biserică); joi, 23 noiembrie (Sfântul Antonie de la Iezerul Vâlcii); sâmbătă, 25 noiembrie (Sfânta Muceniță Ecaterina și Sfântul Mercurie); 26 noiembrie (duminica); joi, 30 noiembrie (Sfântul Apostol Andrei); sâmbătă, 2 decembrie (Sfântul Cuvios Porfirie Kavsokalivitul); duminică, 3 decembrie (Sfântul Cuvios Gheorghe de la Cernica); luni, 4 decembrie (Sfânta Varvara); marți, 5 decembrie (Sfântul Sava cel Sfințit); miercuri, 6 decembrie (Sfântul Ierarh Nicolae); joi, 7 decembrie (Sfânta Muceniță Filofteia); sâmbătă, 9 decembrie (Zămislirea Sfintei Fecioare Maria); 10 decembrie (duminica); marți, 12 decembrie (Sfântul Ierarh Spiridon); 16 și 17 decembrie (sâmbăta și duminica); luni, 18 decembrie (Sfântul Daniil Sihastrul).
În tipicul Sfântului Sava întâlnim următoarele precizări: „Deci suntem datori în aceste 40 de zile să păzim în fiecare săptămână, trei zile postindu-le fără untdelemn și vin: luni, miercuri și vineri. Iar dacă se va întâmpla vreun sfânt mare în aceste zile întru pomenirea lui dezlegăm și facem praznic pentru dragostea sfântului.
Dacă aceste zile se vor întâmpla marți sau joi atunci mâncăm pește, iar dacă va fi luni, miercuri sau vineri dezlegăm numai la untdelemn și vin, iar pește nu mâncăm în afară de faptul dacă se va întâmpla să fie hramul Bisericii. Deci dacă se va întâmpla hramul vreunui sfânt dintre aceștia în mănăstire atunci dezlegăm la pește și la vin în orice zi ar cădea. Iar unele Tipice de la ziua a 9-a a lunii Decembrie poruncesc să postim și la pește, să nu mai facem niciun fel de dezlegări, în afară de sâmbătă și duminică și de va fi hramul vreunui sfânt (când se dezleagă)”.
În timpul Postului Nașterii Domnului, începând cu data de 21 noiembrie, se introduc în cadrul slujbei Utreniei, Catavasiile Nașterii Domnului, care se cântă până în data de 30 decembrie inclusiv. În această perioadă a Postului Crăciunului, la Ceasuri și Pavecerniță nu sunt cântate stihirile și nici troparele, ci toate sunt rostite. Dacă ajunul Crăciunului cade sâmbăta sau dumnica, slujba Ceasurilor Împărătești se mută în vinerea dinainte, această zi devenind aliturgică. De asemenea, dacă ajunul Crăciunului cade în zilele de luni până vineri se va oficia în această zi Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, urmând ca în ziua praznicului să se săvârșească Sfânta Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur. Dacă ajunul va fi sâmbăta sau duminica, în ziua de ajun se va oficia Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar în ziua Crăciunului – Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia.
Deseori în această perioadă Biserica ne va pune în față oameni bogați și sărmani, atrăgându-ne atenția că nu bogăția sau sărăcia ne va împinge în rai sau iad, ci felul în care ne vom comporta față de semenii noștri. Cei bogați sunt doar administratori ai averii trecătoare pe care le-a încredințat-o Dumnezeu vremelnic, pentru a da posibilitate ca prin mila arătată față de semeni omul să poată fi asemenea cu Dumnezeu.
În această perioadă, dar de fapt toată viața noastră ar trebui să fie ca un post continuu, chiar dacă nu și alimentar. Toată viața noastră ar trebui să fie îndreptată spre aproapele, chiar dacă nu avem nimic care să ne prisosească și să dăm celor lipsiți, o rugăciune îndreptată către Dumnezeu, poate un cuvânt la un om deschis să ajute pe cei mai lipsiți dintre noi, este o mare binefacere spre care va căuta Dumnezeu la timpul potrivit cu bucurie.
Ca și creștini suntem dezbinați. Creștinii de astăzi, în mare parte, nu realizează în ce pericol suntem. Nu înțelegem că unica noastră salvare este Dumnezeu și Biserica Lui. Nu vrem să ne schimbăm viața, ne este foarte greu să renunțăm la păcat, și de multe ori chiar păcate grozave. Ne mirăm că Dumnezeu îngăduie atâtea nedreptăți. Noi spunem că Dumnezeu este milostiv și ne punem întrebarea de ce îngăduie Dumnezeu să moară atâția oameni nevinovați și, mai ales, copii. Cum să nu te înfioare când auzi un copil, care în urma unui atac asupra teroriștilor, striga: puneți-mi piciorul înapoi! Sau alt copil întrebând un reporter: cu ce am greșit eu de am rămas orfan? Este dureros și traumatizant pentru toți să vedem aceste scene! Toate acestea sunt îngăduite de Dumnezeu să vedem cât de jos am ajuns. Poate că noi nu tragem cu tancul într-o casă plină cu copii și femei, dar în treizeci de ani, noi ca popor, câți copii am ucis înainte de a se naște? Cum tratează unii doctori și asistente mamele eroine cu mulți copii? Unde este pocăința acestor oameni fără Dumnezeu? De aceasta îngăduie Dumnezeu acestea, și dacă nu ne pocăim să știți că vor veni și mai mari lucruri. Ne resemnăm și spunem că toate acestea sunt scrise și trebuie să se împlinească. Oare chiar așa să fie? Dacă Dumnezeu ar fi hotărît pieirea noastră, atunci ar fi spus că în data de … a anului cutare voi sfârși lumea, dar Dumnezeu ne-a dat doar semne pentru a cunoaște ce trebuie să facem pentru a nu veni sfârșitul lumii. Așadar, este în puterea noastră, a fiecăruia dintre noi să schimbăm lumea, începând cu schimbarea dinlăuntrul meu. Dacă vrem să vedem o lume bună, atunci eu trebuie să îmi schimb viața pentru ca cel de lângă mine să simtă puterea lui Dumnezeu.
Cum trebuie să ne fie purtarea în această perioadă de post?
Vedem cu toții că trăim o perioadă foarte zdruncinată în care minciuna este socotită adevăr, iar cei care refuză să se conformeze sunt socotiți nebuni, extremiști și așa mai departe.
Biserica noastră strămoșească ne cheamă pe toți fiii ei să postim, dar nu numai de la bucate, ci și de a ne opri din a mânca din carnea aproapelui nostru prin judecarea și clevetirea lui.
Trebuie ca în această perioadă să ne cercetăm cugetul mai des și să ne împărtășim în fiecare săptămână, cu dezlegarea de la părintele duhovnic. Părinții duhovnicești, pentru că suntem în război, fie că ne place, fie că nu, și-au chemat fiii duhovnicești să se spovedească și împărtășească la fiecare trei săptămâni.
Pe noi nu ar trebui să ne înfricoșeze aceste vremuri, ci să ne bucure că Dumnezeu ne-a binecuvântat aceste vremuri pe care mulți sfinți părinți ar fi vrut să le trăiască. Este drept că este foarte greu de a discerne ceea ce este bine de ceea ce este rău, dar dacă vom fi atenți la viața noastră duhovnicească vom vedea că Dumnezeu ne va călăuzi fiecare pas. Important este să nu mergem cu turma. Un prim pas l-am făcut, vor urma și alții, dar trebuie să fim uniți și să acționăm ca unul.
Cum vom ajunge la această unitate în simțire și în gândire? Prin despătimire și unirea cu Hristos prin Sfânta Euharistie a câtor mai mulți membri ai unei comunități. Cu cât mai mulți se vor împărtăși dintr-o parohie, mănăstire etc., cu atât mai mult Lumina lui Hristos își va face simțită prezența și va ocroti locul acela. Spovediți-vă și împărtășiți-vă mai des! Este singura cale prin care vom cunoaște cât de bun este Dumnezeu.
O dată cu noua Lege a Educației și-a făcut simțită prezența o nouă materie, pentru că nu este suficient de încărcată programa școlară, și anume studierea Holocaustului, timp de un an. Pe copiii noștri vor uni să-i educe fără eroii noștri! Totul a pornit când această materie era opțională cu o altă materie, și anume studierea comunismului din România. Unde copiii aflau ce înseamnă tirania unui dictator, aflau de eroii din temnițele comuniste și ce înseamnă să ai un ideal în viață. Pentru că tinerii noștri au ales studiera comunismului, în locul acestuia studiul holocaustului li s-a băgat pe gât obligatoriu. În această privință circulă atât în mediul online, cât și fizic tabele pentru strângerea de semnături împotriva acestei materii și introducerea studiului Istoriei Românilor.
Fraților, dacă ne uităm la ce legi s-au votat numai in ultima parte a anului acestuia, ar trebui să ne dea foarte mult de gândit și să ne schimbăm viața la modul cel mai serios cu putință.
Eliminarea cash-ului va duce la sclavizarea noastră. S-au inventat vaccinuri pentru a scăpa de droguri, contra depresiei, iar mai nou avem vaccinuri cu nanotehnologie, cu miniroboți. Imaginați-vă că nu mai sunt bani cash și totul este digital. Guvernul va da lege prin care cei care nu vor să se înțepe sau să primească un medicament experimental, să i se blocheze cardul. Fiecare dintre noi avem copii, avem bătrâni care depind de bănuțul nostru, cât vom rezista până la a ceda?!
Fie ca această perioadă de post să ne fie călăuză spre înțelepțirea noastră și să nu uităm că banii fizici, cash, conform spuselor Băncii Centrale Europene ne oferă LIBERTATE, AUTONOMIE și INTIMITATE a vieții private. Plafonarea plății cu numerar înseamnă control!
Dumnezeu să vă dăruiască tuturor curaj în a-L mărturisi pe Dumnezeu și să nu-L mai lăsăm pe Hristos singur în peștera. Să facem fiecare dintre noi, din inima noastră, locaș cald pentru Pruncul Hristos.
Pr. Nicolae Iulian Bota Parohia Crasna, ROMÂNIA