Artista Mirela Iordache (foto) a participat la o rezidență artistică la Bistrița, care s-a desfășurat între 12-25 august 2024. Programul rezidenței a urmărit realizarea unor experimente precum Pictura ca desfăşurare liniară și Pictura ca desfăşurare volumetrică.
Mirela Iordache este cunoscută pentru lucrările ei experimental-abstracte, acoperind o gamă largă de stiluri și tehnici, de la fotorealism și neoexpresionism până la abstract, de la pictură, la linogravură, fotografie, colaj, asamblaj și land-art. Lucrările din ultimii ani se încadrează în expresionismul abstract, gestualism și abstract liric.
„Artista experimentează ipoteze ale spațialităţii plastice între interior și exterior. Inițial, artista s-a desfășurat pe o pânză de peste 100 m, pregătită în perioada de rezidență, și a intervenit în mod direct sub influența mediului deschis din Piața Centrală a orașului, iar, ulterior, linia pictată a devenit materialul din care a construit interiorul unui cub al picturii.
Expunerea liniară a devenit, pe măsura transformării într-o spațialitate ermetică, camera obscură a artistului prin care s-a accentuat relația dintre spațialitatea pozitivă și negativă, între afirmarea și negarea spațiului. Construcția plastică a uneia dintre săli ne amintește de mitul peșterii lui Platon, fiind surprinzător modul în care s-au transformat formele optimiste din intervenția publică într-un mediu al constrângerii prin închiderea cubului spațial. Procesul artistic se manifestă ca un proces de conversiune în care experimentul ne solicită și ne motivează simțurile și reacțiile, dincolo de conceptul vizual în sine” (Cosmin Nasui (modernism.ro).
Artista mi-a transmis aceste câteva gânduri despre programul rezidenței și viitoarea sa expoziție:
„În cadrul celor două săptămâni de rezidență artistică, am trăit o experiență plastică profundă și transformatoare. Am avut privilegiul de a explora noi tehnici și materiale de lucru, pe un suport inedit pentru mine, fiind vorba despre o pânză neagră de 100 de metri. Această explorare m-a provocat atât din punct de vedere tehnic, cât și conceptual, confruntându-mă cu noi problematici de limbaj plastic pe noua suprafață. Procesul creativ a culminat cu instalarea acestei pânze în spațiul public, în prima etapă, amplasată într-un dialog cu umbra turnului Bisericii Evanghelice, și apoi a fost transformată într-un cub care invită privitorul să pătrundă în interiorul său și să-l exploreze. În această etapă, am încercat să creez o legătură între trecut și prezent, aducând în prim-plan multiple geneze, apoi amintiri legate de experiențele strămoșilor din călătoria lor în arta rupestră, apoi arta neagră africană și lumea microscopică, generând un limbaj. Rolul luminilor și al umbrelor este esențial, accentuând punctele cheie ale compoziției, contribuind la un jocul vizual complex de care are parte privitorul. Odată intrat în acest cub, granițele și muchiile sale încep să se contopească, transformându-se în stalactite și stalagmite imaginare, create de tușele nervoase și gestuale, unite prin lumină într-o simbioză unică. Această experiență a fost una de descoperire continuă, un experiment veritabil care m-a provocat și mi-a extins orizonturile artistice”.
„Dezvoltarea volumetrică a pânzei pictate… Lumina joacă un rol esențial, cu accent pe zonele de interes cromatic și grafic. Umbra privitorului joacă și ea un rol important, interacționând cu întreaga instalație” (Mirela Iordache).
Rezultatele proiectului se pot vedea din 22 august 2024, la Casa cu Lei, str. Nicolae Titulescu, nr. 8, Bistrița, iar publicul interesat va avea parte de o experiență imersivă în arta Mirelei, până în 15 septembrie. Rezidențele de la Casa cu Lei sunt suținute de Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc” din Bistrița și oferă artiştilor un laborator al experimentelor în domeniul artelor vizuale, în perioada de vară.